Recension (tillika bäst just nu, november 2017, del 2): Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon?

https---images.genius.com-4a33fe07867287d27f88e51e91d795a4.1000x1000x1

Trötta svenska rockjournalister kommer aldrig att respektera Noel eller Liam Gallagher. Oavsett vad de gör eller hur plattorna egentligen låter kommer samma murkna och motsägelsefulla argument om att det var bättre förr, att de aldrig utvecklas och att det är Beatles- och Stones-influerat rehashas tills tidens ände. Även nu, när Noel släppt en platta som inte låter som något annat han har gjort rapas dessa härskna och mycket lata invändningar upp i recension efter recension. Jag är trött på’t och jag begriper det inte. Nedan följer en recension skriven av någon som dels lyssnat på skivan och dels är insatt i ämnet.

Noel Gallagher är tillbaka, och det med sitt bästa och mest helgjutna album under eget namn, och det klart bästa Gallagher-albumet post-Oasis. Förhandssnacket har (i överkant) handlat om att det är experimentell, hemskt underlig och dansant techno-psykedelia Noel snickrat ihop med producenten David Holmes. Det är fel. Nog för att Who Built the Moon? är modig och inte låter som något annat album han gjort, men SÅ konstig är den inte. Gitarrerna är fortfarande framträdande, men det är större fokus på atmosfärer och ljud, och även rytm. Syntar och samplingar tar mer plats än tidigare, och influenserna är hämtade från fransk pop och psykedelia, men även från tidiga 90-talets Madchester-scen. Men under alla nya och nygamla influenser och referenser är det fortfarande rockmusik med bra melodier, och med Noel Gallaghers klassiska röst ibland långt fram i ljudbilden, ibland långt bak, dränkt av effekter, och ibland, som under de stämningsfulla mellanspelen Wednesday 1 och 2, saknas den helt.

Att Noel sticker ut hakan och gör något nytt är ju roligt, men plattans största behållning är givetvis det starka låtmaterialet. Från öppningsspåret Fort Knox, som är mer ett introstycke i stil med Oasis klassiska Fuckin’ in the Bushes, till avslutande (bonusspåret) Dead in the Water, är det ett jämnt och välskrivet album. Höjdpunkterna är många och starka: förstasingeln Holy Mountain, med Paul Weller på orgel, var jag väldigt tveksam till när jag först hörde den, men den växte sig stark ganska omedelbart. Det är hans mest catchy popsingel på Gud vet hur länge. Keep On Reaching är hårdkokt och malande soul. It’s A Beautiful World går från att i verserna vara suggestiv och monoton till att formligen explodera i en stark och atmosfärisk refräng. Be Careful What You Wish For är disig och psykedelisk blues, med en underbar gitarrloop genom hela låten. The Man Who Built the Moon är plattans mörkaste spår. En dov och episk pärla, full av religiös symbolik, som inte hade låtit fel på ett Nick Cave-album.

Som minst engagerande blir det på den traditionella och rätt bleka pop-rockaren Black and White Sunshine, som jag hade tagit för ett överblivet spår från något hans två tidigare soloalbum, om det inte hade varit så att alla låtar skrevs från scratch i studion i samband med inspelningen. Men de mer traditionella inslagen är inte bara av ondo. Bonusspåret Dead in the Water är en klassisk, akustisk Noel Gallagher-ballad, men så skör och vacker att klockorna stannar. Den är dessutom inspelad live i en irländsk radiostudio och existerar bara i just den här tagningen. Det kan mycket väl vara hans bästa sololåt och den mäter sig utan problem med hans gamla bands största stunder.

Efter att Noel släppt två mer eller mindre ojämna plattor var jag ganska övertygad om att lillebrorsan/ärkefienden Liam skulle dra det längsta strået i år, med sin upphaussade och habila solodebut As You Were. Men genom att återuppfinna sig själv och vidga sitt uttryck, men samtidigt bibehålla sin kärna, visar Noel med Who Built the Moon? att han är den vassare låtskrivaren av de två bröderna.

Annonser